Algemene voorwaarden
Op al onze aanbiedingen en overeenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van
de FENIT (Federatie van Nederlandse ondernemingen in de
Informatietechnologie), gedeponeerd ter Griffie van de
Arrondissementsrechtbank te Den Haag op 8 december 1994 onder nummer 1994/189
van toepassing.
Algemene voorwaarden van de Federatie van Nederlandse Ondernemingen in de
Informatietechnologie FENIT
ALGEMENE BEPALINGEN
1. Aanbieding en overeenkomst
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
overeenkomsten waarbij Leverancier goederen en/of diensten van welke aard ook
aan Cliënt levert, ook indien deze goederen of diensten niet (nader) in deze
voorwaarden zijn omschreven. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn
slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
1.2 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven.
1.3 Toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Cliënt
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd
wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van
kracht blijven en zullen Leverancier en Cliënt in overleg treden teneinde nieuwe
bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te
komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q.
vernietigde bepaling in acht worden genomen.
2. Prijs en betaling
2.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en
andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
2.2 In geval van een overeenkomst waarin sprake is van door Cliënt te betalen
periodiek vervallende bedragen, geldt dat Leverancier gerechtigd is door middel
van een schriftelijke kennisgeving op een termijn van tenminste drie maanden de
geldende prijzen en tarieven aan te passen.
2.3 Leverancier is in alle gevallen gerechtigd de overeengekomen prijzen en
tarieven door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Cliënt aan te passen
voor prestaties die, volgens de desbetreffende planning c.q. volgens de
overeenkomst, zullen worden geleverd op een tijdstip dat tenminste drie maanden
na de datum van deze kennisgeving ligt.
2.4 Indien Cliënt niet akkoord wenst te gaan met een door Leverancier kenbaar
gemaakte aanpassing van prijzen en tarieven als bedoeld in artikel 2.2 of 2.3,
is Cliënt gerechtigd binnen zeven werkdagen na de in die artikelen bedoelde
kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de in de
kennisgeving van Leverancier genoemde datum waarop de prijs- of
tariefsaanpassing in werking zou treden dan wel de overeenkomst te annuleren.
2.5 Alle facturen zullen door Cliënt worden betaald overeenkomstig de op de
factuur vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities zal
Cliënt binnen dertig dagen na factuurdatum betalen.
2.6 Indien Cliënt de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen
termijn betaalt, zal Cliënt, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, over
het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd zijn. Indien Cliënt na
ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan de vordering uit
handen worden gegeven, in welk geval Cliënt naast het alsdan verschuldigde
totale bedrag tevens gehouden zal zijn tot volledige vergoeding van
buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, waaronder alle kosten berekend door
externe deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten, verband houdende met
de inning van deze vordering of van rechtsuitoefening anderszins, waarvan de
hoogte wordt bepaald op minimaal 15% van het totale bedrag.
3. Vertrouwelijke informatie en niet-overname beding
3.1 Elk van partijen staat er voor in dat alle voor en na het aangaan van de
overeenkomst van de andere partij ontvangen informatie van vertrouwelijke aard
geheim zal blijven. Informatie zal in ieder geval als vertrouwelijk worden
beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig is aangeduid.
3.2 Elk van partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één
jaar na beëindiging daarvan slechts nadat goed zakelijk overleg met de andere
partij heeft plaatsgehad, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn
geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel
anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
4. Voorbehoud van eigendom en rechten
4.1 Alle aan Cliënt geleverde zaken blijven eigendom van Leverancier, totdat
alle bedragen die Cliënt verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst
geleverde of te leveren zaken of verrichtte of te verrichten werkzaamheden,
alsmede de bedragen bedoeld in artikel 2.6, waaronder begrepen rente en kosten
van invordering, volledig aan Leverancier zijn voldaan.
4.2 Rechten worden aan Cliënt steeds verleend of, in het voorkomend geval,
overgedragen onder de voorwaarde dat Cliënt de daarvoor overeengekomen
vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
5. Risico
Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de
overeenkomst zijn, gaat op Cliënt over op het moment waarop deze in de
feitelijke beschikkingsmacht van Cliënt of van een door Cliënt gebruikte
hulppersoon zijn gebracht.
6. Rechten van intellectuele of industriële eigendom
6.1 Alle rechten van intellectuele of industriële eigendom op alle krachtens de
overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, apparatuur
of andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten,
offertes, alsmede voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij
Leverancier of diens licentiegevers. Cliënt verkrijgt uitsluitend de
gebruiksrechten en bevoegdheden die bij deze voorwaarden of anderszins
uitdrukkelijk worden toegekend en voor het overige zal hij de programmatuur of
andere materialen niet verveelvoudigen of daarvan kopieën vervaardigen.
6.2 Cliënt is ermee bekend dat de ter beschikking gestelde programmatuur,
apparatuur en andere materialen vertrouwelijke informatie en bedrijfsgeheimen
van Leverancier of diens licentiegevers bevatten. Cliënt verbindt zich,
onverminderd het bepaalde in artikel 3, deze programmatuur, apparatuur en
materialen geheim te houden, niet aan derden bekend te maken of in gebruik te
geven en slechts te gebruiken voor het doel waarvoor deze hem ter beschikking
zijn gesteld. Onder derden worden ook begrepen alle personen werkzaam in de
organisatie van Cliënt die niet noodzakelijkerwijs de programmatuur, apparatuur
en/of andere materialen behoeven te gebruiken.
6.3 Het is Cliënt niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten,
merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom
uit de programmatuur, apparatuur of materialen te verwijderen of te wijzigen,
daaronder begrepen aanduidingen omtrent het vertrouwelijk karakter en
geheimhouding van de programmatuur.
6.4 Het is Leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen ter
bescherming van de programmatuur. Indien Leverancier door middel van technische
bescherming de programmatuur heeft beveiligd, is het Cliënt niet toegestaan deze
beveiliging te verwijderen of te ontwijken. Indien de beveiligingsmaatregelen
tot gevolg hebben dat Cliënt niet in staat is een reservekopie van de
programmatuur te maken, zal Leverancier op verzoek van Cliënt een reservekopie
van de programmatuur aan Cliënt ter beschikking stellen.
6.5 Behoudens het geval dat Leverancier een reservekopie van de programmatuur
aan Cliënt ter beschikking stelt, heeft Cliënt het recht één reservekopie van de
programmatuur aan te houden, waaronder tevens dient te worden te verstaan te
maken. Onder reservekopie wordt in deze algemene voorwaarden verstaan: een
stoffelijk voorwerp waarop de programmatuur is vastgelegd, uitsluitend ter
vervanging van het oorspronkelijke exemplaar van de programmatuur in geval van
onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. De reservekopie dient een identieke
kopie te zijn en steeds te zijn voorzien van dezelfde labels en indicaties als
het oorspronkelijke exemplaar.
6.6 Indien Cliënt programmatuur ontwikkelt of een derde voor hem programmatuur
ontwikkelt dan wel als Cliënt het voornemen heeft dit te doen en hij in verband
met de interoperabiliteit van de te ontwikkelen programmatuur en de aan hem door
Leverancier ter beschikking gestelde programmatuur informatie nodig heeft om
deze interoperabiliteit te bewerkstelligen, zal Cliënt Leverancier schriftelijk
en gespecificeerd verzoeken om de benodigde informatie. Leverancier zal alsdan
binnen redelijke termijn mededelen of Cliënt de beschikking kan krijgen over de
verlangde informatie en op welke voorwaarden, waaronder mede begrepen financiële
voorwaarden en voorwaarden betreffende de door Cliënt eventueel in te schakelen
derden. Onder interoperabiliteit wordt in deze algemene voorwaarden verstaan:
het vermogen van programmatuur om informatie met andere componenten van een
computersysteem en/of programmatuur uit te wisselen en door middel van deze
informatie te communiceren.
6.7 Met inachtneming van de overige bepalingen in deze voorwaarden is Cliënt
gerechtigd tot verbetering van fouten in de hem ter beschikking gestelde
programmatuur, indien zulks noodzakelijk is voor het uit de aard van de
programmatuur voortvloeiende beoogde gebruik daarvan.
Waar in deze algemene voorwaarden sprake is van rechten of verplichtingen met
betrekking tot fouten, wordt onder fouten verstaan het niet voldoen aan de door
Leverancier schriftelijk kenbaar gemaakte functionele specificaties en, ingeval
van het ontwikkelen van maatwerkprogrammatuur, aan de uitdrukkelijk
overeengekomen functionele specificaties. Van een fout is alleen sprake indien
deze kan worden aangetoond en kan worden gereproduceerd. Cliënt is gehouden van
fouten onverwijld melding aan Leverancier te maken.
6.8 Leverancier zal Cliënt vrijwaren tegen elke rechtsvordering welke gebaseerd
is op de bewering dat door Leverancier zelf ontwikkelde programmatuur,
apparatuur of materialen inbreuk maken op een in Nederland geldend recht van
intellectuele of industriële eigendom, onder de voorwaarde dat Cliënt
Leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud van
de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van
eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Leverancier.
Cliënt zal daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking aan
Leverancier verlenen om zich, zo nodig in naam van Cliënt, tegen deze
rechtsvorderingen te verweren.
Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien en voor zover de betreffende
inbreuk verband houdt met wijzigingen die Cliënt in de programmatuur, apparatuur
of materialen heeft aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen.
Indien in rechte onherroepelijk vast staat dat de door Leverancier zelf
ontwikkelde programmatuur, apparatuur of materialen inbreuk maken op enig aan
een derde toebehorend recht van intellectuele of industriële eigendom of indien
naar het oordeel van Leverancier een gerede kans bestaat dat een zodanige
inbreuk zich voordoet, zal Leverancier het geleverde tegen creditering van de
verwervingskosten onder aftrek van een redelijke gebruiksvergoeding terugnemen,
of zorgdragen dat de Cliënt het geleverde, of functioneel gelijkwaardige andere
programmatuur, apparatuur of materialen, ongestoord kan blijven gebruiken.
Iedere andere of verdergaande aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting van
Leverancier wegens schending van rechten van intellectuele of industriële
eigendom van derden is uitgesloten, daaronder begrepen aansprakelijkheid en
vrijwaringsverplichtingen van Leverancier voor inbreuken die veroorzaakt worden
door het gebruik van de geleverde apparatuur, programmatuur en/of materialen in
een niet door Leverancier gemodificeerde vorm, in samenhang met niet door
Leverancier geleverde of verstrekte zaken of programmatuur of op een andere
wijze dan waarvoor de apparatuur, programmatuur en/of materialen is ontwikkeld
of bestemd.
6.9 Cliënt staat ervoor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen
beschikbaarstelling aan Leverancier van apparatuur, programmatuur of materialen
met het doel van gebruik of bewerking en Cliënt zal Leverancier vrijwaren tegen
elke actie welke is gebaseerd op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen,
gebruik of bewerken inbreuk maakt op enig recht van derden.
7. Medewerking door Cliënt
7.1 Cliënt zal Leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering
van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen
verschaffen en alle medewerking verlenen.
7.2 Cliënt is verantwoordelijk voor het gebruik en de toepassing in zijn
organisatie van de apparatuur, programmatuur en van de door Leverancier te
verlenen diensten alsmede voor de controle- en beveiligingsprocedures en een
adequaat systeembeheer.
7.3 Indien is overeengekomen dat Cliënt programmatuur, materialen of gegevens op
informatiedragers ter beschikking zal stellen, zullen deze voldoen aan de voor
het uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijke specificaties.
7.4 Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens niet,
niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van Leverancier
staan of indien Cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet,
heeft Leverancier in ieder geval het recht tot opschorting van de uitvoering van
de overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten volgens
zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.
7.5 Ingeval medewerkers van Leverancier op de locatie van Cliënt werkzaamheden
verrichten, zal Cliënt kosteloos voor de door die medewerkers in redelijkheid
gewenste faciliteiten, zoals -indien van toepassing- een werkruimte met
telecommunicatiefaciliteiten etc. zorgdragen. Cliënt zal Leverancier vrijwaren
voor aanspraken van derden, medewerkers van Leverancier daaronder begrepen, die
in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg
is van het handelen of het nalaten van Cliënt of van onveilige situaties in
diens organisatie.
8. Leveringstermijnen
Alle door Leverancier genoemde (leverings)termijnen zijn naar beste weten
vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan
Leverancier bekend waren en zij zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen;
de enkele overschrijding van een genoemde (leverings)termijn brengt Leverancier
niet in verzuim. Leverancier is niet gebonden aan (leverings)termijnen die
vanwege buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de
overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald kunnen worden. Indien
overschrijding van enige termijn dreigt, zullen Leverancier en Cliënt zo spoedig
mogelijk in overleg treden.
9. Beëindiging
9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst
slechts toe indien de andere partij, na een deugdelijke en zo gedetailleerd
mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld
wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de
nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst.
9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging
eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na
goed zakelijk overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging
worden beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn is
overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden
genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn
gehouden.
9.3 Leverancier kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder
rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke
ingang geheel of gedeeltelijk beëindigen indien Cliënt -al dan niet voorlopig-
surséance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van Cliënt
faillissement wordt aangevraagd of indien zijn onderneming wordt geliquideerd of
beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van
ondernemingen. Leverancier zal wegens deze beëindiging nimmer tot enige
schadevergoeding zijn gehouden.
9.4 Indien Cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1
reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze
prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van
ongedaanmaking zijn, tenzij Leverancier ten aanzien van die prestaties in
verzuim is. Bedragen die Leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd in
verband met hetgeen hij reeds ter uitvoering van de overeenkomst heeft verricht
of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde
onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct
opeisbaar.
10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring
10.1 Leverancier aanvaardt wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding voor
zover dat uit dit artikel 10 blijkt.
10.2 De totale aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van
directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen
prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is
met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de bedongen prijs gesteld op het
totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In geen geval zal
de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan € 455.000
(vierhonderdvijfenvijftig duizend euro). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. de redelijke kosten die Cliënt zou moeten maken om de prestatie van
Leverancier aan de overeenkomst te laten beantwoorden. Deze schade wordt echter
niet vergoed indien Cliënt de overeenkomst heeft ontbonden;
b. de kosten die Cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel
houden van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen
doordat Leverancier op een voor hem bindende leverdatum niet heeft geleverd,
verminderd met eventuele besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde
levering;
c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de
schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin
van deze voorwaarden;
d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover
Cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade
in de zin van deze voorwaarden.
10.3 De totale aansprakelijkheid van Leverancier voor schade door dood of
lichamelijk letsel of voor materiële beschadiging van zaken zal in geen geval
meer bedragen dan € 1.134.450 (één miljoen honderdvierendertig duizend vierhonderdvijftig euro) per
gebeurtenis, waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één
gebeurtenis.
10.4 Aansprakelijkheid van Leverancier voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
10.5 Buiten de in artikel 10.2 en 10.3 genoemde gevallen rust op Leverancier
geen enkele aansprakelijkheid voor schadevergoeding, ongeacht de grond waarop
een actie tot schadevergoeding zou worden gebaseerd.
De in artikel 10.2 en 10.3 genoemde maximumbedragen komen echter te vervallen
indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van
Leverancier.
10.6 De aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van een overeenkomst ontstaat slechts indien Cliënt Leverancier
onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een
redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en Leverancier ook na die
termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft
schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving
van de tekortkoming te bevatten, zodat Leverancier in staat is adequaat te
reageren.
10.7 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds
dat Cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk
bij Leverancier meldt.
10.8 Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden wegens
produktaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een produkt of systeem dat
door Cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door Leverancier
geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens indien en
voor zover Cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur,
programmatuur of andere materialen.
11. Overmacht
11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien
hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede
verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van toeleveranciers van Leverancier.
11.2 Wanneer de overmachtssituatie langer dan negentig dagen heeft geduurd,
hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te
beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is wordt dan
naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets
verschuldigd zullen zijn.
12. Export
Bij export van apparatuur, onderdelen of programmatuur door Cliënt zijn de
relevante exportbepalingen van toepassing. Cliënt zal Leverancier vrijwaren voor
alle aanspraken van derden die verband houden met aan Cliënt toe te rekenen
overtredingen van de van toepassing zijnde exportbepalingen.
13. Toepasselijk recht en geschillen
13.1 De overeenkomsten tussen Leverancier en Cliënt worden beheerst door
Nederlands recht.
13.2 De geschillen welke tussen Leverancier en Cliënt mochten ontstaan naar
aanleiding van een door Leverancier met Cliënt gesloten overeenkomst dan wel
naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn,
zullen worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter, doch niet dan nadat
de procedure conform het Minitrialreglement van de Stichting Geschillenoplossing
Automatisering te Den Haag (= niet bindende adviesprocedure) is gevolgd,
onverminderd het recht van partijen een voorziening in kort geding te vragen.
COMPUTERSERVICE
De in dit hoofdstuk “Computerservice” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
Leverancier diensten op het gebied van computerservice (automatische
informatieverwerking) verleent, waaronder wordt verstaan het verwerken van
gegevens met behulp van door Leverancier beheerde programmatuur en apparatuur.
14. Duur
14.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of anderszins
regelmatig verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor de
tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar
geldt.
Het recht van tussentijdse opzegging van de overeenkomst door Cliënt is
uitgesloten, onverminderd het bepaalde in artikel 15.5.
14.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de duur van
de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de
overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van
drie maanden voor het einde van de betreffende periode.
15. Uitvoering van de werkzaamheden
15.1 Leverancier zal de computerservice met zorg verrichten overeenkomstig de
met Cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken.
15.2 Alle door Leverancier te verwerken gegevens zullen overeenkomstig de door
Leverancier te stellen voorwaarden door Cliënt worden geprepareerd en worden
aangeleverd. Tenzij anders is overeengekomen, zal Cliënt de te verwerken
gegevens brengen naar en de resultaten van de verwerking ophalen van de plaats
waar Leverancier de computerservice uitvoert. Transport geschiedt voor rekening
en risico van Cliënt, ook indien dit door Leverancier wordt uitgevoerd of
verzorgd.
15.3 Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan Leverancier ter uitvoering
van de computerservice ter beschikking gestelde materialen, gegevens,
programmatuur, procedures en instructies steeds juist en volledig zijn en dat
alle aan Leverancier verstrekte informatiedragers voldoen aan de specificaties
van Leverancier.
15.4 Alle door Leverancier bij de computerservice te gebruiken apparatuur,
programmatuur en andere materialen blijven het eigendom respectievelijk voorwerp
van intellectuele en industriële eigendom van Leverancier, ook indien Cliënt een
vergoeding betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door Leverancier.
Leverancier kan de van Cliënt ontvangen produkten en gegevens en de resultaten
van de verwerking onder zich houden totdat Cliënt alle aan Leverancier
verschuldigde bedragen betaald heeft.
15.5 Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de computerservice
aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij Cliënt
geldende procedures tot gevolg hebben, zal Leverancier Cliënt hierover zo tijdig
mogelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening van
Cliënt. In zodanig geval kan Cliënt de overeenkomst schriftelijk door opzegging
beëindigen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze
wijziging verband houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere door
bevoegde instanties gegeven voorschriften of Leverancier de kosten van deze
wijziging voor zijn rekening neemt.
15.6 Leverancier zal zich er naar beste kunnen voor inspannen dat de door hem
bij de uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur voor zover
mogelijk wordt aangepast aan wijzigingen in relevante wetgeving of andere door
bevoegde instanties gegeven voorschriften. Desverzocht zal Leverancier tegen de
bij hem gebruikelijke tarieven Cliënt adviseren over de gevolgen van deze
aanpassingen voor Cliënt.
16. Telecommunicatie
16.1 Indien bij computerservice gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, is Cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en
de tijdige beschikbaarheid ervan. Leverancier is niet verantwoordelijk voor niet
aan hem toe te rekenen transmissiefouten.
16.2 Bij verwerking van gegevens met gebruik van telecommunicatiefaciliteiten
zal Leverancier Cliënt toegangs- of identificatiecodes toewijzen. Cliënt zal de
toegangscodes vertrouwelijk behandelen en slechts aan geautoriseerde
personeelsleden kenbaar maken.
17. Beveiliging en privacy
17.1 Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende de te
verwerken gegevens, daaronder in het bijzonder begrepen de voorschriften bij of
krachtens de Wet persoonsregistraties gesteld, stipt in acht zijn en zullen
worden genomen en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht. Cliënt zal
Leverancier alle terzake gevraagde informatie onverwijld schriftelijk
verstrekken. Leverancier zal voor een naar de stand van de techniek adequate
beveiliging van de persoonsregistraties zorg dragen.
17.2 Cliënt vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden die jegens
Leverancier mochten worden ingesteld wegens schending van de Wet
persoonsregistraties en/of wettelijke bewaartermijnen.
18. Garantie
18.1 Tenzij anders is overeengekomen, is Leverancier niet verantwoordelijk voor
controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten van de
computerservice. Cliënt zal deze resultaten na ontvangst controleren.
Leverancier staat er niet voor in dat de computerservice foutloos zal worden
verleend. Indien onvolkomenheden in de resultaten van de verwerking een direct
gevolg zijn van produkten, programmatuur, informatiedragers, procedures of
bedieningshandelingen waarvoor Leverancier uit hoofde van de overeenkomst
uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal Leverancier de computerservice herhalen
teneinde naar beste vermogen deze onvolkomenheden te herstellen, mits de voor
het herhalen van de computerservice benodigde gegevens nog beschikbaar zijn en
Cliënt de onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na
ontvangst van de resultaten, schriftelijk en gedetailleerd aan Leverancier
kenbaar maakt. De herhaling zal gratis worden uitgevoerd. Indien de
onvolkomenheden niet zijn toe te rekenen aan Leverancier, kan Cliënt Leverancier
verzoeken de computerservice te herhalen, in welk geval Leverancier de kosten
daarvan in rekening zal brengen.
Indien herstel van onvolkomenheden die toegerekend moeten worden aan Leverancier
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Leverancier de voor de betreffende
computerservice door Cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of
anderszins jegens Cliënt aansprakelijk te zijn.
DIENSTVERLENING
De in dit hoofdstuk “Dienstverlening” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
Leverancier diensten verleent, zoals organisatie- en automatiseringsadviezen,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen,
ondersteuning, detachering, het ontwerpen of ontwikkelen van programmatuur of
informatiesystemen of het verlenen van assistentie daarbij en dienstverlening
met betrekking tot netwerken. Deze bepalingen laten de in deze algemene
voorwaarden opgenomen bepalingen omtrent specifieke diensten, zoals
computerservice, de ontwikkeling van programmatuur en onderhoud, onverlet.
19. Uitvoering
19.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met
zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met Cliënt
schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures.
19.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden,
is Leverancier gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een volgende fase
behoren uit te stellen totdat Cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande
fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
19.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen is
Leverancier gehouden bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige en
verantwoord gegeven aanwijzingen van Cliënt op te volgen. Leverancier is niet
verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of omvang van de
overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen; indien echter dergelijke
aanwijzingen worden opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden worden
vergoed conform artikel 20.
19.4 Indien de overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met het oog op
uitvoering door een bepaalde persoon, zal Leverancier steeds gerechtigd zijn
deze persoon te vervangen door een of meer andere personen met dezelfde
kwalificaties.
20. Wijziging en meerwerk
20.1 Indien Leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van Cliënt
werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang
van de overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden of
prestaties door Cliënt aan Leverancier worden vergoed volgens de gebruikelijke
tarieven van Leverancier. Leverancier is echter niet verplicht aan een dergelijk
verzoek te voldoen en kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke
overeenkomst wordt gesloten.
20.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in
artikel 20.1 het overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de
dienstverlening, en de wederzijdse verantwoordelijkheden van Cliënt en
Leverancier, kunnen worden beïnvloed.
20.3 Voorzover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken en
partijen voornemens zijn om met betrekking tot extra werkzaamheden of prestaties
een afzonderlijke overeenkomst te sluiten, zal Leverancier Cliënt tevoren
schriftelijk informeren over de financiële consequenties van die extra
werkzaamheden of prestaties.
21. Opleidingen, cursussen en trainingen
21.1 Voorzover de dienstverlening van Leverancier bestaat uit het verzorgen van
een opleiding, cursus of training, kan Leverancier steeds vóór de aanvang
daarvan de terzake verschuldigde betaling verlangen. De gevolgen van een
annulering van deelname aan een opleiding, cursus of training zullen worden
beheerst door de bij Leverancier gebruikelijke regels.
21.2 Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van Leverancier
aanleiding geeft, is Leverancier
gerechtigd de opleiding, cursus of training te combineren met één of meer andere
opleidingen, cursussen of trainingen, of deze op een latere datum of een later
tijdstip te laten plaatsvinden.
ONTWIKKELING VAN PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Ontwikkeling van programmatuur” vermelde bepalingen zijn,
naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden en de bijzondere
bepalingen uit het hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing indien
Leverancier in opdracht van Cliënt programmatuur ontwikkelt. Op deze
programmatuur is ook het hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur” van
toepassing, behalve voor zover daarvan in dit hoofdstuk wordt afgeweken. De in
dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben uitsluitend betrekking
op computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende machine leesbare
vorm en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op
de daarbij behorende documentatie.
22. Ontwikkeling van programmatuur
22.1 Partijen zullen schriftelijk specificeren welke programmatuur ontwikkeld
zal worden en op welke manier dit zal geschieden. Leverancier zal de
programmatuurontwikkeling met zorg uitvoeren op basis van de door Cliënt te
verstrekken gegevens, voor de juistheid, volledigheid en consistentie waarvan
Cliënt instaat.
22.2 Leverancier is gerechtigd, doch niet verplicht, de juistheid, volledigheid
of consistentie van de aan hem ter beschikking gestelde gegevens of
specificaties te onderzoeken en bij constatering van eventuele onvolkomenheden
de overeengekomen werkzaamheden op te schorten totdat Cliënt de betreffende
onvolkomenheden heeft weggenomen.
22.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt Cliënt het recht tot
gebruik van de programmatuur in zijn bedrijf of organisatie. Indien en voor
zover dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van de
programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur voortgebrachte
technische documentatie aan Cliënt ter beschikking worden gesteld en is Cliënt
gerechtigd in deze programmatuur wijzigingen aan te brengen.
23. Aflevering, installatie en acceptatie
23.1 Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur aan Cliënt conform de
schriftelijk vastgelegde specificaties afleveren en installeren, dit laatste
slechts indien een door Leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is
overeengekomen.
23.2 Indien een acceptatietest schriftelijk is overeengekomen, bedraagt de
testperiode veertien dagen na aflevering of, indien een door Leverancier uit te
voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing van de
installatie. Gedurende de testperiode is het Cliënt niet toegestaan de
programmatuur voor produktieve of operationele doeleinden te gebruiken.
23.3 De programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd:
a. indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen: bij de
aflevering of, indien een door Leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen, bij de voltooiing van de installatie, dan wel
b. indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen: op
de eerste dag na de testperiode, dan wel
c. indien Leverancier vóór het einde van de testperiode een testrapport als
bedoeld in artikel 23.5 ontvangt: op het moment dat de in dat testrapport
genoemde fouten zijn hersteld, onverminderd de aanwezigheid van onvolkomenheden
die volgens artikel 23.6 aan acceptatie niet in de weg staan.
In afwijking van het voorgaande zal de programmatuur, indien Cliënt daarvan vóór
het moment van acceptatie enig gebruik voor produktieve of operationele
doeleinden maakt, reeds gelden als volledig geaccepteerd vanaf de aanvang van
dat gebruik.
23.4 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de
programmatuur fouten bevat die de voortgang van de acceptatietest belemmeren,
zal Cliënt Leverancier hierover schriftelijk gedetailleerd informeren, in welk
geval de testperiode onderbroken wordt totdat de programmatuur zodanig is
aangepast dat die belemmering is opgeheven.
23.5 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat de
programmatuur fouten in de zin van artikel 6.7 bevat, zal Cliënt Leverancier
uiterlijk op de laatste dag van de testperiode door middel van een schriftelijk
en gedetailleerd testrapport over de fouten informeren. Leverancier zal zich
naar beste vermogen inspannen de gemelde fouten binnen een redelijke termijn te
herstellen, waarbij Leverancier gerechtigd is tijdelijke oplossingen dan wel
programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te
brengen.
23.6 Acceptatie van de programmatuur mag niet worden onthouden op andere gronden
dan die welke verband houden met de tussen partijen uitdrukkelijk overeengekomen
specificaties en voorts niet wegens het bestaan van kleine fouten, zijnde fouten
die operationele of produktieve ingebruikname van de programmatuur
redelijkerwijs niet in de weg staan, onverminderd de verplichting van
Leverancier om deze kleine fouten in het kader van de garantieregeling van
artikel 26, indien toepasselijk, te herstellen.
23.7 Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd en
getest, laat de niet-acceptatie van een bepaalde fase en/of onderdeel een
eventuele acceptatie van een eerdere fase en/of een ander onderdeel onverlet.
GEBRUIK EN ONDERHOUD VAN PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur” vermelde bepalingen
zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing
op alle door Leverancier ter beschikking gestelde programmatuur. De in dit
hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben uitsluitend betrekking op
computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende machine leesbare vorm
en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op de
daarbij behorende documentatie, alles met inbegrip van eventueel door
Leverancier te verstrekken nieuwe versies.
24. Gebruiksrecht
24.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent Leverancier Cliënt het
niet-exclusieve recht tot het gebruik van de programmatuur. Cliënt zal de tussen
partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen steeds stipt naleven. Onverminderd
het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde, omvat het gebruiksrecht van
Cliënt uitsluitend het recht de programmatuur te laden en uit te voeren.
24.2 De programmatuur mag door Cliënt uitsluitend in zijn eigen bedrijf of
organisatie worden gebruikt op de ene verwerkingseenheid en voor een bepaald
aantal of soort gebruikers of aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is
verstrekt. Voor zover daaromtrent niets is overeengekomen gelden de
verwerkingseenheid van Cliënt waarop de programmatuur voor het eerst is gebruikt
en het aantal aansluitingen dat op het moment van eerste gebruik op die
verwerkingseenheid is aangesloten, als verwerkingseenheid en aantal
aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Bij eventuele storing van
de bedoelde verwerkingseenheid kan de programmatuur voor de duur van de storing
op een andere verwerkingseenheid worden gebruikt. Het gebruiksrecht kan
betrekking hebben op meerdere verwerkingseenheden voor zover dat uit de
overeenkomst uitdrukkelijk blijkt.
24.3 Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is Cliënt niet toegestaan de
programmatuur en dragers waarop deze is vastgelegd te verkopen, te verhuren, te
sublicentiëren, te vervreemden of daarop beperkte rechten te verlenen of op
welke wijze of voor welk doel dan ook ter beschikking van een derde te stellen,
ook niet indien de betreffende derde de programmatuur uitsluitend ten behoeve
van Cliënt gebruikt.
Cliënt zal de programmatuur niet wijzigen anders dan in het kader van het
herstellen van fouten, en niet gebruiken in het kader van de verwerking van
gegevens ten behoeve van derden (‘time-sharing’). De broncode van de
programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur voortgebrachte
technische documentatie worden niet aan Cliënt ter beschikking gesteld.
24.4 Onverwijld na het eventueel eindigen van het gebruiksrecht van de
programmatuur zal Cliënt alle in zijn bezit zijnde exemplaren van de
programmatuur aan Leverancier retourneren. Indien partijen zijn overeengekomen
dat Cliënt bij het einde van het gebruiksrecht de betreffende exemplaren zal
vernietigen, zal Cliënt van zodanige vernietiging Leverancier onverwijld
schriftelijk melding maken.
25. Aflevering, installatie en acceptatie
25.1 Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen soort en formaat
informatiedragers aan Cliënt afleveren en, indien een door Leverancier uit te
voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, de programmatuur bij Cliënt
installeren.
25.2 Indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen is
het bepaalde in de artikelen 23.3 tot en met 23.7 van overeenkomstige
toepassing.
25.3 Indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen, aanvaardt
Cliënt de programmatuur in de staat waarin deze zich op het moment van
aflevering bevindt, onverminderd de verplichtingen van Leverancier ingevolge de
garantie van artikel 26.
26. Garantie
26.1 Gedurende een periode van drie maanden na aflevering, of, indien tussen
partijen een acceptatietest is overeengekomen, drie maanden na acceptatie, zal
Leverancier naar beste vermogen eventuele fouten in de programmatuur in de zin
van artikel 6.7 herstellen indien deze binnen die periode gedetailleerd
omschreven schriftelijk bij Leverancier zijn gemeld. Leverancier garandeert niet
dat de programmatuur zonder onderbreking of fouten zal werken of dat alle fouten
zullen worden verbeterd. Het herstel zal gratis worden uitgevoerd, tenzij de
programmatuur in opdracht van Cliënt is ontwikkeld anders dan voor een vaste
prijs, in welk geval Leverancier zijn gebruikelijke tarieven en kosten van
herstel in rekening zal brengen. Leverancier kan zijn gebruikelijke tarieven en
de kosten van herstel in rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten of
onoordeelkundig gebruik van Cliënt of van andere niet aan Leverancier toe te
rekenen oorzaken of indien de fouten bij het uitvoeren van de overeengekomen
acceptatietest hadden kunnen worden vastgesteld. Herstel van verminkte of
verloren
gegane gegevens valt niet onder de garantie. De garantieverplichting vervalt
indien Cliënt zonder schriftelijke toestemming van Leverancier wijzigingen in de
programmatuur aanbrengt of doet aanbrengen.
26.2 Herstel van fouten zal geschieden op een door Leverancier te bepalen
locatie. Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel
programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te
brengen.
26.3 Na afloop van de in artikel 26.1 bedoelde garantieperiode is Leverancier
niet gehouden eventuele fouten te herstellen, tenzij er tussen partijen een
onderhouds-overeenkomst is afgesloten dat zodanig herstel omvat.
27. Onderhoud
27.1 Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst is gesloten of
indien in de gebruiksvergoeding van de programmatuur onderhoud is inbegrepen,
zal Cliënt overeenkomstig de gebruikelijke procedures van Leverancier
geconstateerde fouten in de programmatuur gedetailleerd aan Leverancier melden.
Na ontvangst van de melding zal Leverancier naar beste vermogen fouten in de zin
van artikel 6.7 trachten te herstellen en/of verbeteringen aanbrengen in latere
nieuwe versies van de programmatuur. De resultaten zullen afhankelijk van de
urgentie op de door Leverancier te bepalen wijze en termijn aan Cliënt ter
beschikking worden gesteld. Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan
wel programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan
te brengen.
27.2 Leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder onderbreking of
fouten zal werken of dat alle fouten zullen worden verbeterd.
27.3 Leverancier kan zijn gebruikelijke tarieven en zijn kosten van herstel in
rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik
of van andere niet aan Leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de
programmatuur door anderen dan Leverancier is gewijzigd. Herstel van verminkte
of verloren gegane gegevens valt niet onder onderhoud.
27.4 Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal Leverancier bij het
beschikbaar komen van verbeterde versies van de programmatuur deze aan Cliënt
ter beschikking stellen. Drie maanden na het beschikbaar stellen van een
verbeterde versie is Leverancier niet meer verplicht tot het herstellen van
eventuele fouten in de oude versie en tot het verlenen van ondersteuning met
betrekking tot de betreffende oude versie. Voor het ter beschikking stellen van
een versie met nieuwe mogelijkheden en functies kan Leverancier van Cliënt
verlangen dat deze een nieuwe overeenkomst met Leverancier aangaat en dat voor
de terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt betaald.
27.5 Indien Cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de overeenkomst tot
terbeschikkingstelling van de programmatuur een onderhoudsovereenkomst met
Leverancier is aangegaan, kan Leverancier door Cliënt niet gehouden worden op
een later moment wel een onderhoudsovereenkomst aan te gaan.
28. Programmatuur van toeleverancier
Indien en voor zover Leverancier programmatuur van derden aan Cliënt ter
beschikking stelt, zullen, mits zulks door Leverancier schriftelijk aan Cliënt
is meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur de voorwaarden van die derden
van toepassing zijn met terzijdestelling van het bepaalde in deze voorwaarden.
Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen
voor Cliënt ter inzage bij Leverancier en Leverancier zal deze aan Cliënt op
zijn verzoek toezenden.
Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen
Cliënt en Leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing
te zijn of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze
voorwaarden.
VERKOOP VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Verkoop van apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
Leverancier apparatuur aan Cliënt verkoopt.
29. Aflevering
29.1 De door Leverancier aan Cliënt verkochte apparatuur zal aan Cliënt worden
afgeleverd op de plaats van het magazijn van Leverancier. Indien dit
schriftelijk is overeengekomen, zal Leverancier de aan Cliënt verkochte
apparatuur afleveren op een door Cliënt aan te wijzen plaats in Nederland.
29.2 Leverancier zal Cliënt tijdig vóór de aflevering in kennis stellen van het
tijdstip waarop hij voornemens is de apparatuur af te leveren.
29.3 Levering van de apparatuur geschiedt op de overeengekomen plaats van
levering in Nederland tegen de overeengekomen tarieven.
29.4 Leverancier zal de apparatuur verpakken voor levering volgens de
gebruikelijk bij hem geldende maatstaven. Ingeval Cliënt een bijzondere wijze
van verpakking verlangt, zullen de daaraan verbonden meerkosten voor zijn
rekening zijn.
29.5 Cliënt zal met bij hem vrijgekomen verpakkingen van door Leverancier
geleverde produkten handelen op een wijze die in overeenstemming is met de
daarvoor geldende overheidsvoorschriften. Cliënt vrijwaart Leverancier voor
aanspraken van derden wegens niet-naleving van dergelijke voorschriften.
30. Installatie
30.1 Indien schriftelijk overeengekomen, zal Leverancier de apparatuur
installeren of laten installeren.
30.2 In alle gevallen zal Cliënt vóór aflevering van de apparatuur een passende
installatieplaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en
telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen.
Leverancier zal desgewenst omtrent de aanleg van deze faciliteiten aan Cliënt
een offerte uitbrengen.
30.3 Cliënt zal Leverancier voor de uitvoering van de noodzakelijke
werkzaamheden toegang verlenen tot de plaats van installatie gedurende de
normale werkuren van Leverancier.
31. Retourzendingen
31.1 Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming zijnerzijds is Leverancier
niet verplicht retourzendingen van Cliënt te accepteren.
31.2 In ontvangstname van retourzendingen impliceert in geen geval erkenning
door Leverancier van de door Cliënt opgegeven grond voor retourzending. Het
risico van retour gezonden zaken blijft berusten bij Cliënt totdat zij door
Leverancier zijn gecrediteerd.
31.3 Leverancier behoudt zich het recht voor de eventueel uit retourzendingen
voortvloeiende creditering te verrichten onder aftrek van 15% van de prijs van
de retourgezonden produkten, met een minimum van € 23,— (drieentwintig euro).
32. Aflevering, installatie en acceptatie
Leverancier zal de apparatuur aan Cliënt ter beschikking stellen door aflevering
conform artikel 29 dan wel, indien een door Leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, door installatie van de apparatuur
bij Cliënt.
De apparatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd op de datum van
aflevering dan wel, indien een door Leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen, op de datum van installatie.
33. Garantie
33.1 Gedurende een periode van drie maanden na terbeschikkingstelling zal
Leverancier naar beste vermogen eventuele materiaal- en fabrikagefouten in de
apparatuur, alsmede in onderdelen die door Leverancier in het kader van garantie
of onderhoud zijn geleverd, herstellen indien deze binnen die periode
gedetailleerd omschreven bij Leverancier zijn gemeld. Alle vervangen onderdelen
worden eigendom van Leverancier. De garantieverplichting vervalt indien deze
fouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig of
ondeskundig gebruik, van buiten komende oorzaken zoals bijvoorbeeld brand- of
waterschade, of indien Cliënt zonder toestemming van Leverancier wijzigingen in
de apparatuur of in de onderdelen die door Leverancier in het kader van garantie
of onderhoud zijn geleverd, aanbrengt of doet aanbrengen.
33.2 Werkzaamheden en kosten van herstel buiten het kader van deze garantie
zullen door Leverancier in rekening worden gebracht conform zijn gebruikelijke
tarieven.
34. Apparatuur van toeleverancier
Indien en voor zover Leverancier apparatuur van derden aan Cliënt levert,
zullen, mits zulks door Leverancier schriftelijk aan Cliënt is meegedeeld, voor
wat betreft die apparatuur de voorwaarden van die derden van toepassing zijn,
met terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in deze voorwaarden.
Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen
voor Cliënt ter inzage bij Leverancier en Leverancier zal deze aan Cliënt op
zijn verzoek toezenden.
Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen
Cliënt en Leverancier om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing
te zijn of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze
voorwaarden.
ONDERHOUD VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Onderhoud van apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast
de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
Leverancier en Cliënt een overeenkomst voor onderhoud van apparatuur hebben
gesloten.
35. Duur van de onderhoudsverplichting
35.1 De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de
tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar
geldt.
35.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de
oorspronkelijke periode verlengd, tenzij Cliënt of Leverancier de overeenkomst
schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden
voor het einde van de betreffende periode.
35.3 Partijen zijn wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding gehouden.
36. Onderhoud
36.1 Onder onderhoud wordt verstaan:
a. preventief onderhoud: de door Leverancier ter voorkoming van storingen
noodzakelijk geachte inspectie, afstelling en reiniging van de apparatuur;
b. correctief onderhoud: het opheffen van storingen aan de apparatuur welke zijn
ontstaan bij normaal gebruik van de apparatuur tengevolge van natuurlijk
slijtage en door eigen gebreken aan de apparatuur alsmede het uitvoeren van de
hiervoor benodigde reparaties en het vervangen van versleten respectievelijk
beschadigde onderdelen;
c. remote preventief onderhoud: de door Leverancier ter voorkoming van storingen
noodzakelijk geachte controle en afstelling door middel van een via
telecommunicatievoorzieningen tot stand gebrachte verbinding met de apparatuur;
d. remote correctief onderhoud: het diagnostiseren en/of opheffen van aangemelde
storingen door middel van een via telecommunicatievoorzieningen tot stand
gebrachte verbinding met de apparatuur.
Onder storing wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet of niet zonder
onderbreking voldoen aan de door Leverancier schriftelijk kenbaar gemaakte
specificaties van de apparatuur. Van een storing is alleen sprake indien deze
kan worden aangetoond en kan worden gereproduceerd.
36.2 Het onderhoud wordt verricht tijdens de bij Leverancier geldende
kantooruren op maandag t/m vrijdag met uitzondering van algemeen erkende
feestdagen.
36.3 Indien onderhoud is aangevangen tijdens de in artikel 36.2 bedoelde
kantooruren en het onderhoudspersoneel van Leverancier het nodig acht dat
werkzaamheden buiten deze uren worden voortgezet, zullen hiervoor aan Cliënt de
geldende tarieven in rekening worden gebracht. In het algemeen zullen de
werkzaamheden niet langer dan één uur buiten bedoelde kantooruren worden
voortgezet.
37. Verplichtingen van Leverancier
37.1 Gedurende de looptijd van de onderhoudsovereenkomst verplicht Leverancier
zich naar beste vermogen
storingen die overeenkomstig artikel 38.2 door Cliënt bij Leverancier zijn
gemeld, te verhelpen.
37.2 Leverancier behoudt zich het recht voor om zijn onderhoudsverplichtingen
onder meer op te schorten voor de tijd dat zich op de plaats van de opstelling
van de apparatuur omstandigheden voordoen die, naar het oordeel van Leverancier,
risico’s ten aanzien van de veiligheid of gezondheid van medewerkers van
Leverancier met zich meebrengen.
37.3 Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn expertise omtrent
de apparatuur. Leverancier zal alle relevante gegevens omtrent de aan de
apparatuur verrichte werkzaamheden registreren en vastleggen in zijn
administratie. Leverancier zal Cliënt op eerste verzoek inzage verschaffen in de
aldus vastgelegde gegevens.
37.4 De vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel van
Leverancier noodzakelijk is om storingen te herstellen of te voorkomen. De
vervangen onderdelen worden c.q. blijven eigendom van Leverancier.
38. Onderhouds- en gebruiksvoorwaarden
38.1 Cliënt kan de apparatuur op zijn kosten doen verplaatsen na voorafgaande
schriftelijke toestemming van Leverancier.
38.2 Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing aan de apparatuur,
Leverancier daarvan in kennis stellen door middel van een door een terzake
kundige werknemer van Cliënt opgestelde gedetailleerde omschrijving van de
opgetreden storing. Cliënt is gehouden het personeel van Leverancier of door
Leverancier aangewezen derden toegang te verschaffen tot de plaats van de
apparatuur, en om alle overige noodzakelijke medewerking te verlenen.
38.3 Op verzoek van Leverancier zal een terzake kundige werknemer van Cliënt
voor raadpleging bij onderhoudswerkzaamheden aanwezig zijn. Cliënt heeft het
recht bij alle ten behoeve van Cliënt uit te voeren werkzaamheden aanwezig te
zijn.
38.4 Cliënt stelt de apparatuur ten behoeve van bovengenoemde werkzaamheden ter
beschikking van Leverancier.
38.5 Cliënt is bevoegd niet door Leverancier geleverde apparatuur aan te
sluiten. De kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die uit het
aansluiten van niet door Leverancier geleverde apparatuur voortvloeien, zijn
voor rekening van Cliënt.
38.6 Indien het naar het oordeel van Leverancier voor het onderhoud van de
apparatuur nodig is dat de verbindingen van de apparatuur met andere systemen of
apparatuur worden getest, zal Cliënt deze andere systemen of apparatuur alsmede
de desbetreffende testprocedures en informatiedragers ter beschikking van
Leverancier stellen.
38.7 Bij onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet tot de normale
outillage van Leverancier behoort, dient door Cliënt ter beschikking te worden
gesteld.
38.8 Cliënt draagt zorg voor en is verantwoordelijk voor de technische,
ruimtelijke en telecommunicatievoorzieningen die nodig zijn om de apparatuur te
laten functioneren. Het onderhoud strekt zich uitdrukkelijk niet over voornoemde
voorzieningen en aansluitingen uit.
39. Uitsluitingen
39.1 Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen welke
voortvloeien uit het onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van buiten
komende oorzaken, zoals fouten in communicatielijnen of in spanningsvoorziening,
of koppelingen met c.q. gebruikmaking van apparatuur, programmatuur of
materialen welke niet onder de overeenkomst vallen, behoren niet tot de
verplichtingen van Leverancier op grond van de overeenkomst, en zullen Cliënt
apart in rekening worden gebracht tegen de geldende tarieven.
39.2 In de onderhoudsprijs zijn niet begrepen:
- het vervangen van verbruiksartikelen zoals onder andere, magnetische
opslagmedia, en inktlinten; - de vervangingskosten van onderdelen alsmede
onderhoudsdiensten voor het herstel van storingen die geheel of gedeeltelijk
zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen dan Leverancier of diens
hulppersonen; - werkzaamheden ten behoeve van gedeeltelijke of algehele revisie
der apparatuur; - modificaties aan apparatuur; - verplaatsing, verhuizing,
herinstallatie van apparatuur of werkzaamheden ten gevolge hiervan.
40. Tarieven en betaling
40.1 Voor zover niet in de onderhoudsovereenkomst nader vastgelegd, geldt het
bij de Leverancier gebruikelijke basisonderhoudstarief.
40.2 De onderhoudsvergoeding, vermeerderd met de verschuldigde omzetbelasting en
andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd, wordt bij
vooruitbetaling voldaan voor de duur van de onderhoudsovereenkomst conform
artikel 35.1, uiterlijk op de dag van ingang van de overeenkomst dan wel de van
desbetreffende verlengingsperiode. Het voorgaande geldt niet indien partijen met
betrekking tot de periode waarop de vooruitbetaling betrekking heeft,
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
40.3 Het bepaalde in artikel 2 is onverminderd van kracht.
40.4 Leverancier is bij gebreke van tijdige betaling gerechtigd het onderhoud op
te schorten zonder jegens Cliënt tot enigerlei schadevergoeding gehouden te
zijn. Voor zover Leverancier gedurende deze periode op verzoek van Cliënt toch
onderhoudswerkzaamheden verricht, kan Leverancier hiervoor een afzonderlijke
vergoeding in rekening brengen conform zijn gebruikelijke tarieven.
41. Werkingssfeer
Onderhoudsovereenkomsten gelden alleen in Nederland en voor zover het in
Nederland opgestelde apparatuur betreft.